Γράφει ο Μιχάλης Στούκας
Δύο από τα βασικά μέτρα για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων που περιλαμβάνονται στον νέο Κ.Ο.Κ., ο οποίος ψηφίστηκε από τη Βουλή είναι η αύξηση των προστίμων για όσους διαπράττουν σοβαρές παραβάσεις και η αφαίρεση των διπλωμάτων τους και όχι των πινακίδων των οχημάτων τους όπως γινόταν μέχρι σήμερα
Το αν βέβαια αυτά, σε συνδυασμό με άλλα αντίστοιχα, τα μέτρα που περιλαμβάνει ο νέος Κ.Ο.Κ. οδηγήσουν στη ριζική μείωση των τροχαίων, ιδιαίτερα των θανατηφόρων, θα φανεί σε βάθος χρόνου. Το προφανές πλέον είναι ότι τα πρόστιμα αυξάνονται σημαντικά όπως και οι ποινές που επιβάλλονται στους παραβάτες, φτάνοντας ακόμα και τα ισόβια, για πολύνεκρα τροχαία. Είναι όμως τα μέτρα αυτά ολοκληρωμένα ή αποτελούν αποσπασματική προσπάθεια;
Η δε Πολιτεία που πλέον εμφανίζεται αμείλικτη απέναντι σε ορισμένες οδηγικές παραβάσεις έχει κάνει όλα όσα πρέπει από την πλευρά της; Τα δικά της “πρόστιμα”, τα έχει πληρώσει; Χωρίς σε καμία περίπτωση να θέλουμε να δικαιολογήσουμε όσες και όσους οδηγούν με το κινητό στο χέρι, γίνονται… λιάρδα και πιάνουν το τιμόνι ή νομίζουν ότι οδηγούν μονοθέσια της Formula 1 και αναπτύσσουν ταχύτητες μεγαλύτερες των 200 Km/h, ας δούμε μερικές από τις παραλείψεις του κράτους, που δεν είναι άμοιρο ευθυνών για όσα συμβαίνουν στους δρόμους.
Το οδικό δίκτυο της χώρας μας τα τελευταία χρόνια έχει βελτιωθεί σημαντικά. Εγνατία Οδός, Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός, Εθνική Οδός Αθήνας-Θεσσαλονίκης κ.ά. είναι ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι που έχουν επίσης συντομεύσει κατά πολύ τον χρόνο μετάβασης σε προορισμούς της Βόρειας, Δυτικής, Κεντρικής Ελλάδας κ.λπ. Δύο μεγάλα έργα που βρίσκονται υπό κατασκευή, η Εθνική Οδός Πάτρας-Πύργου και ο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) θεωρώ ότι όταν ολοκληρωθούν θα περιορίσουν στο ελάχιστο τα τροχαία στις περιοχές που εξυπηρετούν. Αυτό προκύπτει σίγουρα από τη σύγκριση των τροχαίων στην Ιόνια Οδό με την, κατ’ ευφημισμό, Εθνική Οδό Αντιρρίου-Ιωαννίνων, την «εξαφάνιση» του καταραμένου Πέταλου του Μαλιακού, τη σύγκριση των τροχαίων στην παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών με την Ολυμπία Οδό κ.ά. Συνεπώς, καλύτεροι δρόμοι, λιγότερα δυστυχήματα, ακόμα και στην Ελλάδα. Αν δει κανείς τα στατιστικά στοιχεία όμως, θα διαπιστώσει ότι πολλά θανατηφόρα τροχαία γίνονται πλέον μέσα στις πόλεις. Στην Αττική, τον Μάιο του 2025, 14 άτομα σκοτώθηκαν και 668 (!) τραυματίστηκαν, 12 από τα οποία σοβαρά και 656 ελαφρά.
Επίσης, πολλά τροχαία γίνονται σε επαρχιακές οδούς. Υπάρχει, ιδιαίτερα στην επαρχία, η κακιά συνήθεια να οδηγούν αγροτικά αυτοκίνητα ή και Ι.Χ. παιδιά ηλικίας 15 ετών. Πρόσφατο είναι το παράδειγμα στη Λακωνία όπου ο πατέρας έδωσε στη δεκαπεντάχρονη κόρη του το τιμόνι του αυτοκινήτου «για να ξεκουραστεί» και η μικρή βρήκε τραγικό θάνατο καθώς το αυτοκίνητο που οδηγούσε έπεσε στον Βασιλοπόταμο, παραπόταμο του Ευρώτα.
Υπάρχουν όμως και μια σειρά από παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. θεωρητικά λιγότερο σημαντικές, οι οποίες είναι καθοριστικής σημασίας για την πρόκληση τροχαίων. Θεωρητικά απαγορεύεται η στάθμευση σε απόσταση πέντε μέτρων από την τομή οικοδομικών γραμμών ή των προεκτάσεων αυτών. Να μας πει η Τροχαία στους διάφορους Δήμους και τις συνοικίες της Αθήνας, έναν δρόμο στον οποίο τηρείται το παραπάνω μέτρο. Ορισμένοι, πραγματικά ασυνείδητοι, παρκάρουν μέχρι και φορτηγά στις γωνίες στερώντας την ορατότητα από τους διερχόμενους οδηγούς. Άλλοι πάλι, αν και δεν «χωράνε» να παρκάρουν κανονικά, αφήνουν το 1/3 ή και τα 2/3 του αυτοκινήτου τους έξω από τις γωνίες με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στους άλλους οδηγούς. Σε μία τέτοια περίπτωση, αγανακτισμένος φίλος μου, πρόσφατα τηλεφώνησε στο «100» για κάποιον που είχε αφήσει σχεδόν 24 ώρες το αυτοκίνητό του σε ανάλογη θέση. «Θα ενημερώσουμε την Τροχαία» ήταν η απάντηση της Άμεσης Δράσης. Αν δεν έπαιρνε το επόμενο πρωί ο «παραβάτης» μόνος του το αυτοκίνητό του, θα είχε βγάλει ρίζες στη γωνία καθώς η Τροχαία δεν εμφανίστηκε ποτέ… Ή δεν ενημερώθηκε ποτέ ή αξιολόγησε ως άνευ σημασίας το περιστατικό αυτό.
Η παραβίαση του STOP είναι μία από τις σοβαρότερες παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. και αποτελεί αιτία για πολλά τροχαία. Τώρα αυξάνονται οι ποινές για την παραβίαση του εξαγωνικού σχήματος STOP (για να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα). Ο ΚΟΚ προβλέπει στάθμευση αυτοκινήτων 12 μέτρα πιο μακριά από το STOP. Τηρείται πουθενά αυτό; Όχι. Επίσης σε περίπτωση σύγκρουσης οχημάτων λόγω παραβίασης του STOP δικαιολογείται, εν μέρει, ο παραβάτης αν είχε περιορισμένη ορατότητα λόγω παρκαρισμένου σε γωνία οχήματος. Και το σημείο του Κ.Ο.Κ. που αναφέρει ότι κάποιος μπορεί να περάσει το STOP όταν ο δρόμος προτεραιότητας είναι ελεύθερος, πώς ορίζει τον «ελεύθερο» δρόμο; Άλλο σοβαρότατο και μοιραίο πολύ συχνά φαινόμενο αποτελεί η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Πώς όμως τεκμηριώνεται αυτό, αν κάποιος περάσει οριακά (σε χρόνο) το κόκκινο; Πόσες φορές έχουμε βρεθεί όσοι οδηγούμε, σε μια τραγελαφική κατάσταση να επιχειρήσουμε να σταματήσουμε σε πορτοκαλί φανάρι και να έρχονται φουριόζοι κάποιοι πίσω κορνάροντας, ανάβοντας τα φώτα αν είναι βράδυ ή βρίζοντας, αναγκάζοντάς μας να περάσουμε «με πορτοκαλί» για να μην μας τρακάρουν οι «βιαστικοί» που ακολουθούν;
Με τη χρήση των αλάρμ και των φλας, τι γίνεται; Εντάξει, να τηρούμε τις αποστάσεις ασφαλείας, αλλά δεν έχουμε όλοι μαντικές ικανότητες για το τι θα κάνει όποιος ή όποια προπορεύεται. Με όλους αυτούς που καταλαμβάνουν μια λωρίδα, την αριστερή συνήθως, οδηγώντας με ταχύτητα χελώνας, τι γίνεται; Όλα όσα αναφέραμε τα συναντά όποιος ή όποια κυκλοφορεί έστω και ελάχιστα με το όχημα του. Για τα μηχανάκια τι να πρωτοπούμε;
Είναι πραγματικά τραγικό να χάνονται ή να παθαίνουν μη αναστρέψιμες σωματικές βλάβες νέα κυρίως παιδιά, από μια στιγμιαία απροσεξία. Όταν οδηγείς στα όρια όμως, φλερτάρεις με το κακό. Και δυστυχώς το αίσθημα του άτρωτου και του αθάνατου αποτελεί ψευδαίσθηση. Η συνέχεια γνωστή και τραγική… Θα βοηθήσουν τελικά τα νέα μέτρα του Κ.Ο.Κ. στον περιορισμό των τροχαίων; Αυτό θα φανεί σε βάθος χρόνου.
Προσωπικά, θεωρώ υπερβολικές κάποιες ποινές, ιδιαίτερα τις χρηματικές. Και αυτό, γιατί το κράτος δεν φρόντισε ποτέ να ασχοληθεί σοβαρά με την οδηγική διαπαιδαγώγηση των Ελληνόπουλων. Δεν θα έπρεπε η οδηγική ασφάλεια και συμπεριφορά να αποτελεί βασικό μάθημα από τις πρώτες κιόλας τάξεις του Δημοτικού; Αν γίνει αυτό, σίγουρα όχι όλες και όλοι, αλλά ένα μεγάλο ποσοστό των μελλοντικών οδηγών θα θεωρούσαν την τήρηση του Κ.Ο.Κ. όχι υποχρέωση, ούτε αναγκαίο κακό, αλλά αυτονόητη. Αυτό βέβαια προϋποθέτει ευρύτερη παιδεία και ενσυνείδηση. Θα εκλείψουν τότε αυτοί που χειροδικούν απέναντι σε μια γυναίκα επειδή δεν έκανε όπισθεν με το αυτοκίνητό της; Ή άλλοι που πλακώνουν στο ξύλο έναν εργάτη καθαριότητας του Δήμου, οι άνθρωποι αυτοί προσφέρουν τεράστιο κοινωνικό έργο, επειδή δεν μπόρεσαν να προσπεράσουν ένα απορριμματοφόρο; Μάλλον όχι. Αυτοί όμως, εκτός από τις αυτονόητες ποινές φυλάκισης, μήπως θα έπρεπε π.χ. το μισό της ποινής τους να το εκτίσουν ως οδοκαθαριστές ή ως εργάτες σε απορριμματοφόρο; Όσο για τους διάφορους νταήδες των δρόμων, μήπως θα πρέπει κι αυτοί όταν συλλαμβάνονται να υποχρεώνονται σε κάποιους μήνες κοινωνικής εργασίας;
Με την εφαρμογή του νέου Κ.Ο.Κ. προφανώς θα έχουμε και ένα σαφάρι για παραβάτες του για να φανεί ότι το ελληνικό κράτος δεν αστειεύεται με τους παραβατικούς πολίτες του. Το ότι βέβαια κάποια άλλα κράτη αστειεύονται μαζί του, δεν είναι της παρούσης… Κάμερες παντού, θα πουν ορισμένοι. Ας ξεκινήσει η κυβέρνηση από τον λεωφορειόδρομο αντίθετης ροής στην οδό Λένορμαν της Αθήνας όπου κάθε μέρα γίνεται πάρτι από παραβάτες και βλέπουμε…
Με λίγα λόγια, ας μην περιμένουμε το ελληνικό κράτος να έχει έναν τροχονόμο ή έναν αστυνομικό για τον καθένα και την καθεμία μας. Αλλά και το κράτος, να φροντίσει να μην παίρνει αποσπασματικά μέτρα, που δίνουν την εντύπωση ότι το μόνο που θέλει είναι να γεμίζουν τα ταμεία του. Μια ολοκληρωμένη πολιτική για την οδηγική συμπεριφορά που θα ξεκινά από το Δημοτικό, θα φτάνει στις Σχολές Οδηγών και την απόκτηση διπλώματος οδήγησης, κλείνοντας και τις τελευταίες «τρύπες» που υπάρχουν σε αυτό και θα καταλήγει σε ποινές που δεν θα είναι εξοντωτικές για τους παραβάτες, αλλά θα εμπεριέχουν και το στοιχείο της κοινωνικής εργασίας, ιδιαίτερα για τα λιγότερο σοβαρά παραπτώματα, ίσως θα έπρεπε να εξεταστεί με προσοχή. Δεν είναι βέβαιο ότι οι αυστηρές ποινές θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά για τους αμετανόητους, αντίθετα μπορεί να επιφέρουν τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα…
Πηγή: protothema.gr